Nieuws



Belgocatering serveert met OR eerlijke, premium koffie
16 juni 2021

Belgocatering serveert met OR eerlijke, premium koffie

Belgocatering koos ervoor om voor premium koffiebonen nog uitsluitend samen te werken met koffiebranderij OR uit Westrem. Deze op en top Belgische branderij werd in 2001 opgericht door koffie-experten Tom Janssen en Katrien Pauwels. Zij zijn een absolute referentie in hun vak en dus een logische keuze voor Belgocatering. En ook al is OR een relatief kleine speler in de gigantische koffie-markt, zij zijn wél de grootste specialty roasters in ons land.

Specialty wat? Juist, dat heeft wat extra duiding nodig! 

Wij spraken, bij het genot van een heerlijke koffie uiteraard, met founder Katrien.

 

Katrien, vertel eens, largest specialty roaster in België, wat wil dat juist zeggen?

Katrien: “De koffiesector kan je grosso modo indelen in 2 groepen, conventionele koffie en specialty coffee. Specialty coffee is een term die eigenlijk verwijst naar de kwaliteit van de koffie. De kwaliteit van koffie wordt ingedeeld via een wereldwijde universeel puntensysteem. Bij het proeven en beoordelen van koffie worden punten gegeven op 100. Vanaf 80 punten spreken we over specialty coffee. Specialty coffee is dus gewoon een ander woord voor “de crème de le crème van de koffiebonen”.

De grootste markt is uiteraard de reguliere, conventionele koffiemarkt met voornamelijk industriële merken die het grote volume vertegenwoordigen. Bij OR kopen we uitsluitend koffie aan die voldoet aan specialty grade 86+.”

 

Komen die hoge kwaliteits-bonen dan uit een specifiek land?

Katrien: “Nee hoor! Wij kopen zelf aan in 8 verschillende landen: Ethiopie, Burundi, Rwanda, Brazilië, Colombia, Peru, El Salvador en Costa Rica. Ook dat is uniek; het feit dat we als enige al onze koffie rechtstreeks in het land van herkomst aankopen bij de boer of coöperatieve en we dus niet via een tussenhandelaar of trader werken. Het grote voordeel daarvan is dat we nauw kunnen samenwerken met boeren voor het verbeteren van processen en kwaliteit. Bovendien biedt die directe sourcing ook een belangrijk voordeel aan onze klanten, bij ons betaal je voor de kwaliteit van de koffie, niet voor het brede netwerk aan tussenhandelaren en traders. Na de aankoop komt de koffie per container naar België en branden wij de koffie hier in onze branderij in Westrem.

 

 

Eén van jullie motto’s is close to nature, kan je dat verduidelijken?

Katrien: Close to nature duidt op het “organic” karakter van de koffie. Wij hebben biologische koffies mét en zonder biolabel. Dat is iets wat veel mensen niet weten; producten kunnen wel 100 % bio zijn maar geen biolabel hebben. Dat is veelal het geval bij kleinere boeren die niet het budget hebben om zich te laten certifiëren.

Voor ons is het vooral belangrijk dat we dankzij ons transparant en rechtstreeks contact weten hoe de koffie geteeld is. Het zou tegen onze filosofie zijn als we een biologische koffie niet zouden aankopen omdat de boer geen budget heeft om te betalen voor het certificaat. Op die manier geraken noch de boer noch wij verder. Het zijn dikwijls kleinschaligere boeren zijn die niet gecertifieerd zijn en net die kleinere boeren telen vaak de betere kwaliteit.




Jullie hebben een bijzondere Belgocatering blend gecreëerd, kan je daar meer over vertellen? 

Katrien: Klopt! Wij hebben een blend samengesteld die niet in ons standaard gamma zit en voldoet aan de specialty coffee standaard. Het is een blend van 70% Colombia en 30% Ethiopië. En ik hoor dat jullie er veel positieve respons op krijgen, dat is voor ons natuurlijk superfijn!



Tot slot, is er nog een koffie-weetje dat je ons wil bijbrengen?

 

Katrien -  “Zeker! Je hoort wel eens iemand zeggen dat ze maagpijn krijgen van koffie. Wel neen, dat is niet zo. Mensen krijgen last van groen geplukte koffie. Hoe zit dat precies? Wel koffie is eigenlijk een fruitsoort, een kers die aan een struik groeit. Je kan dat het best vergelijken met het eten van groene kersen, daar zou je ongetwijfeld ook buikpijn van krijgen, toch? En dat is bij koffie dus hetzelfde. Als consument kan niet afleiden van de gebrande koffie of die rijp geplukt werd of niet. 

Dat groen plukken doen ze trouwens om de prijs te drukken, bij handmatige pluk worden enkel de rijpe bessen geplukt, bij machinale pluk, wat stukken goedkoper is, worden alle vruchten, groen, rijp én overrijp in één keer geplukt. Gevolg… lagere kwaliteit én maagpijn! Zo zie je maar dat je voor goede kwaliteit moet kiezen omwille van de smaak én omwille van je maag (lacht).

 

Top, bedankt voor het gesprek Katrien, ik neem me nog een koffietje!

Contact

Voor unieke food en hospitality services in uw organisatie of op uw evenement:

info@belgocatering.be

events@belgocatering.be

Deze website gebruikt cookies en scripts om je gebruikservaring zo veel mogelijk te optimaliseren.

Noodzakelijke cookies (zijn nodig voor de correcte werking van de website)

Functionele cookies (verbeteren de gebruikservaring)

Statistische cookies (verzamelen geanonimiseerde gebruikersgegevens)

Social media cookies (worden gebruikt door Facebook, Youtube,...)

Marketing cookies (worden gebruikt voor het verzamelen van marketing informatie en het aanbieden van relevante advertenties)


Enkel geselecteerde cookies accepteren | Wissen